Bidden met je kind

Kinderen tot een jaar of tien/elf hebben geen of weinig abstract denkvermogen. Het helpt jonge kinderen daarom enorm wanneer jij als ouder met ze bidt en ze helpt om zelf te bidden. Hannah vertelt: ‘Mijn vader bad elke avond met ons voor we gingen slapen. Ik herinner me dat ik samen met papa het ‘Onze Vader’ bad; één regel per avond, waarbij we erover nadachten wat het precies betekende.’

Waarom bid je eigenlijk?
Kan jij die vraag voor jezelf beantwoorden? Bidden met je kind vraagt namelijk ook van jezelf een biddende houding. Kinderen leren meer door wat ze zien, oefenen en ervaren. Door enkel te praten over gebed, leert je kind niet wat gebed is en waarom je zou bidden. Ervaar jij een gebedsverhoring? Deel het dan met je kind(eren), mits gepast. Dit is een van de krachtigste manieren om je kind te laten zien en ervaren waarom gebed belangrijk is. Daarnaast stimuleert het je kind om ook zijn/haar gebedsverhoringen te delen met jou.

Bidden kan altijd
Wanneer jullie (zichtbaar) bidden aan de eettafel, of wanneer de kinderen gaan slapen, zal je kind deze momenten zien als dé gebedsmomenten. Je leert je kinderen dat je altijd mag bidden, mag praten met God, het beste wanneer je dat ook in de praktijk laat zien. Denk aan de keer dat je kind verdrietig uit school komt, wanneer iemand in het gezin ziek is, wanneer je kind wordt geconfronteerd met lijden of ellende in de wereld, wanneer jullie juist heel blij of dankbaar zijn… noem maar op. Er zijn volop momenten waarop je met je kind kan zitten en zegt: ‘zullen we er even met God over praten?’

Wie is God?
Wanneer je met iemand praat, bepaalt jouw beeld van die persoon wat je zegt en hoe je iets zegt. Toen mijn moeder mij leerde (ik was denk ik een jaar of zeven) dat God mijn vriend is, dacht ik bij mijzelf: ‘wat vertel ik mijn vrienden?’ Die avond bestond mijn gebed uit het voorlezen van mopjes uit de Donald Duck aan God. Want, vond ik, vrienden vertel je mopjes! Door met je kind te bidden, en samen stil te staan bij Gods eigenschappen, vormt je kind zich een beeld dat vervolgens bepaalt wat hij/zij zegt in gebed.